Beste leden,

Sinds maart 2020 tot maart 2022 hebben we te lijden gehad onder de covid-19 pandemie. Ondanks dat het coronavirus nog steeds niet België en de wereld uit is kunnen we toch opnieuw een nieuw jaar starten in de volledige voorbereiding. Laat ons hopen dat 2023 op organisatorisch vlak een opsteker wordt en dat we voluit kunnen genieten van onze activiteiten en uitstappen.

En toch zal 2023 ons testen op onze flexibiliteit. Zoals de meesten van jullie reeds weten is 8 december 2022 – Sinterklaaswandeling – onze laatste activiteit in de parochiezaal van Rijkel. De zaal zal worden omgebouwd tot appartementen en wij krijgen als nieuwe locatie de verbouwde kerk van Rijkel. De voorzichtig voorziene datum voor het einde van de werken aan de kerk staat op juni/2023. Dus moesten wij op zoek naar een oplossing omdat we van de ene op andere dag zonder lokaal komen te zitten.
Via de samenwerking met het gemeentebestuur, waarvoor onze dank aan burgemeester Jo Feytons en schepen Danny Deneuker, kunnen we terecht in de voetbalkantine van Hoepertingen tot de nieuwe zaal klaar is. Onze kaarters kunnen terecht in de school van Rijkel en voor de festiviteiten komen zij mee naar Hoepertingen.
Belangrijk : voor de laatste activiteit van 2022: Kerstmarkt Aken 15 december 2022, zal de bus vertrekken van op de parking van de voetbalkantine in Hoepertingen. De auto’s mogen daar op de parking blijven.
Wij houden jullie op de hoogte over de stand van zaken in de loop van 2023. 
Het bestuur Senioren Rijkel.


Op de drempel van het Nieuwe Jaar danken wij jullie voor het in ons gestelde vertrouwen en de goede samenwerking.
Wij wensen jullie Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar 2023. Het bestuur SR.

****

Met spijt vernemen wij, Senioren Rijkel, het overlijden van ons lid Guido Degelin, wij bieden onze innige deelneming aan aan Wiske en de ganse familie in naam van al onze leden en het bestuur.

*****

Beste leden,
onze overkoepelende organisatie FEDOS (federatie onafhankelijke senioren) waar onze vereniging Senioren Rijkel is bij aangesloten heeft een nieuwe verzekering afgesloten. Deze verzekering geldt voor alle leden die, via de betaling van hun lidgeld, bij Senioren Rijkel zijn aangesloten. Graag wil Fedos ons hierover inlichten zodat we op de hoogte zijn bij eventuele aangiftes.

Een nieuwe verzekering, waarom? 

Zoals jullie al hebben gemerkt, schakelden we dit jaar over naar een nieuwe verzekering. We willen dit graag aan alle bestuurders en leden toelichten, omdat we het belangrijk vinden dat jullie weten wat deze verzekering inhoudt en waarom we zijn veranderd. In het eerste deel leggen we uit wat onze beweegredenen zijn om van verzekering te veranderen. Vervolgens leggen we graag nog eens uit wat de verschillende verzekeringen inhouden.
Deel 1: De beweegredenen.

Vroeger en nu

Onze oude verzekering dateert van de jaren tachtig. Die werd toen afgesloten om de leden te beschermen voor de risico's van die tijd. Er werden toen veel lichamelijke ongevallen aangegeven en die werden vergoed voor alles wat de mutualiteit niet terugbetaalde. Een kleiner onderdeel was de burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering kwam in actie wanneer je schade berokkende aan anderen of aan leden van je club. Er was ook een mogelijkheid om je te verzekeren als bestuurder. Wanneer je een fout maakte bij het organiseren van een activiteit, kon je rekenen op rechtsbijstand. De tijden zijn intussen wel wat veranderd. Sinds de jaren tachtig hebben veel meer mensen een hospitalisatieverzekering. Die komt ook in werking bij een ongeval tijdens een clubactiviteit. We zien dus de afgelopen jaren de bedragen die moeten uitbetaald worden voor ongevallen alleen maar dalen. De burgerlijke ansprakelijkheid wordt daarentegen alsmaar belangrijker. De leden, zowel als de bestuurders, moeten zicht ervan bewust zijn dat men meer en meer op zoek gaat naar de verantwoordelijke van een ongeval of probleem. Daarom willen we jullie graag indekken tegen deze kosten. 

Volledige dekking

Vroeger kon je een keuze maken tussen verschillende verzekeringen om zo de kosten te drukken. We hebben er als organisatie voor gekozen om dit niet meer te doen. Dit omdat we in de eerste plaats willen dat alle leden van FedOS vzw grondig beschermd zijn. Het gebeurt alsmaar vaker dat een van de leden een activiteit organiseert en hiervoor verantwoordelijk kan gesteld worden. We zouden het daarom zeer jammer vinden dat men niet gedekt zou zijn voor een kleine of grote fout die men maakt, wanneer men zich vrijwillig inzet voor onze vereniging.

Nominatief

De nieuwe verzekering staat ook op naam. Het is dus verplicht om ieder lid dat verzekerd is met naam en toenaam door te geven. Dit zal even aanpassen zijn. De verzekering verwacht dit namelijk, omdat men wil kunnen nagaan wie er al dan niet betaald heeft. Deze lijsten worden enkel gebruikt in functie van de verzekeringen. We bewaren deze lijsten op het kantoor van FedOS. Deze worden niet doorgestuurd naar onze verzekeraar P&V. Ze dienen enkel om te controleren wie er al dan niet betaald heeft en om mensen te kunnen contacteren bij een verzekeringskwestie. Je moet dus geen schrik hebben dat we je meteen alle soorten aanbiedingen zullen doorsturen.

GDPR: Het verzamelen van deze gegevens is binnen de privacy wetgeving opgenomen in het onderdeel ge-rechtvaardigd belang. Zonder deze gegevens kunnen wij de verwerking van de verzekering niet uitvoeren. 

Komen proeven kan

We kregen reeds een aantal reacties en vragen binnen op de verzekeringen. Eén daarvan was de vraag of losse medewerkers of mensen die willen deelnemen aan één activiteit ook de verzekering moeten nemen. We zijn daarvoor te rade gegaan bij onze verzekeraar en hebben de toestemming gekregen om losse medewerkers of mensen die willen komen proeven niet apart te verzekeren. Mensen mogen dus 2 of 3 keer deelnemen alvorens de verzekering te moeten betalen.  

Deel 2: De verschillende verzekeringen.

Lichamelijke ongevallen

De verzekering lichamelijke ongevallen treedt in werking wanneer je een ongeval hebt tijdens of op de weg van of naar een activiteit. Dit zijn ongevallen waar geen andere mensen bij betrokken zijn. Na de nodige verzorging neem je contact op met onze verantwoordelijke Jim Bries. Na een terugbetaling van de mutualiteit en die van je eventuele hospitalisatieverzekering, kan je de rest van het bedrag terugvorderen van deze verzekering. 

Voorbeeld: Janine struikelt over de trede die ze moet nemen om het lokaal van de activiteit te betreden. Ze zet haar handen en breekt haar pols. 

Dit is duidelijk een ongeval waarbij niemand anders betrokken is. Janine zal het meeste terugtrekken van de mutualiteit en laat de papieren van de verzekering invullen door haar dokter. Ze stuurt alles op naar Jim Bries en krijgt het bedrag dat overblijft terug van de verzekering.

Burgerlijke aansprakelijkheid.

Dit gaat over de schade die je aanricht aan andere mensen of voorwerpen. De leden van de club zijn in dit geval ook derden. Wanneer je dus schade berokkent aan iemands nieuwe fototoestel of je laat per ongeluk iemand vallen dan kan je beroep doen op deze verzekering. Hou wel rekening met een franchise van €189,60.  

Voorbeeld: Bij het aankomen op een activiteit opent Jan het portier van Eriks auto te snel en breekt het autoraam. Erik laat zijn auto herstellen en heeft een rekening van €500. Jan doet aangifte bij de verzekering en zal zelf €189,60 moeten betalen. 

Burgerlijke aansprakelijkheid bestuur.

Dit is een specifieke verzekering die zal tussenkomen wanneer mensen een organisatorische fout maken. Wanneer iemand een beslissing maakt - tegen de richtlijnen in - maar wel in het belang van de groep. Als er dan iets gebeurt kan deze verzekering je dekken met rechtsbijstand voor eventuele schade aan derden. Dit is vooral een zekerheid voor mensen die beslissingen nemen voor de club. Het is namelijk belangrijk om te melden dat er slechts een vermoeden van fout hoeft te zijn. Iedereen kan iedereen aanklagen als men denkt onrecht te zijn aangedaan.

Voorbeeld: De begeleider van de groep beslist om een kortere weg te nemen omdat een aantal van de deelnemers moe is. Ze moeten daarom een brug oversteken waarop staat aangeduid dat deze is afgesloten. Tijdens het oversteken slaat iemand zijn voet om en klaagt de organisatie aan. Dan is de man of vrouw die de beslissing genomen heeft, beschermd door deze verzekering.

Dit artikel heeft hopelijk duidelijk gemaakt waarom we voor deze verzekering hebben gekozen. Moest dat niet het geval zijn dan mag je altijd contact met ons opnemen via info@fedos.be. We spelen dan zeker alle vragen door naar onze verzekeraar. 
Hieronder vind je ook de contactgegevens van Jim Bries, ons contact bij onze makelaar Van Dessel die alle schadedossiers van FedOS behartigt. 

Jim Bries: jim.bries@vandessel.be

+32 3 491 89 79

Covid-19 maatregelen.
Vanaf 7 maart schakelt de coronabarometer naar code geel. Dat heeft het Overlegcomité beslist. Zo verdwijnt onder meer het Covid Safe Ticket in de horeca en vervallen beperkingen voor evenementen. Ook de epidemische noodsituatie en de federale fase van het nationaal noodplan worden na twee jaar afgeblazen.
Het Overlegcomité stelt vast dat de besmettingen en het aantal nieuwe hospitalisaties een constante dalende trend volgen.
Op basis van deze evoluties beslist het Overlegcomité om vanaf maandag 7 maart over te schakelen naar code geel. Ook de epidemische noodsituatie wordt volgende week opgeheven en er komt een einde aan de federale fase van het nationaal noodplan dat op 13 maart 2020 werd afgekondigd bij het begin van de coronacrisis. Concreet betekent dit dat alle beperkingen vervallen, onder meer in de horeca, winkels en evenementensector.
Mondmasker aanbevolen, verplicht in zorginstellingen en op openbaar vervoer

  • Het dragen van een mondmasker blijft aanbevolen, onder meer in binnenruimtes, bij uitzonderlijke drukte en op plaatsen waar de afstand van 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden.

  • Het gebruik van een FFP2-mondmasker blijft aangeraden voor kwetsbare personen.
    In zorginstellingen zoals ziekenhuizen en woonzorgcentra blijft net als op het openbaar vervoer het mondmasker vanaf 12 jaar verplicht.
    We vragen aan iedereen om zich te houden aan de afspraken en de regels, maar ben je ziek of niet 100% blijf dan thuis en laat je testen.

    Het bestuur Senioren Rijkel.