Statuten Senioren Rijkel

Art.1. Bij de oprichting in April 2001 werd als naam gekozen SENIOREN RIJKEL met als lokaal Parochiecentrum Rijkel D.van Leeuwenstraat z/n. De vereniging is opgericht voor onbepaalde tijd. Het dienstjaar vangt aan op 1 januari en eindigt op dezelfde datum van het volgend jaar.
Art.2. De vereniging heeft als doel het sociale en culturele leven van onze senioren te bevorderen en dit in vriendschap tussen al haar leden.
Art.3. De Senioren Rijkel hebben zich aangesloten bij de seniorenraad van Borgloon, dit voor het bevorderen en organiseren van overleg, coördinatie en samenwerking tussen de senioren organisaties onderling en aanvaarden daardoor de statuten en huishoudelijk reglement van deze raad. Hieruit volgt dat één bestuurslid van Senioren Rijkel zetelt in de seniorenraad van Borgloon met beperkt beslissingsrecht ten opzichte van de senioren Rijkel.
Art.4. Bij de oprichting werd een bestuursraad gekozen die bestaat uit 8 leden. Voorzitter, ondervoorzitter, schatbewaarder, secretaris en 4 leden. Tevens werd een werkgroep opgericht bestaande uit 6 aangesloten leden (zonder stemrecht). Vanaf 2019 werd het bestuur uitgebreid naar 11 leden waarvan allen stemrecht hebben. De werkgroep werd vanaf dan stopgezet.
Art.5. De elf bestuursleden zijn driejaarlijks herkiesbaar. De bestuursfuncties worden verdeeld en gekozen door de elf bestuursleden onderling. Kandidaturen worden 10 dagen voor het uitschrijven van de verkiezingen schriftelijk bij de voorzitter verwacht.
Art.6. Indien één bestuurslid door omstandigheden wegvalt hebben de overige leden van de raad het recht één nieuw lid aan te stellen. Zijn mandaat loopt ten einde bij de nieuwe verkiezingen.
Art.7. De schatbewaarder is verantwoordelijk voor het financiële beheer van de vereniging. De voorzitter en ondervoorzitter zijn de enige gevolmachtigde leden die tweemaandelijks toezicht houden op de rekeningen en het beheer daarvan. De schatbewaarder is alleen gemachtigd voor geldelijke verhandelingen tot maximum 250€.
Art.8. Het bestuur zal tweemaandelijks vergaderen met een minimum van 6 maal per jaar, en minstens éénmaal per jaar een algemene vergadering houden met nazicht en goedkeuring van het kasverslag.
Art.9. De leden ontvangen de schriftelijke oproep tot de algemene vergadering tenminste vijf dagen ervoor.
Art.10. Wanneer de bestuursraad het nodig acht of wanneer er schriftelijk om verzocht wordt door tenminste één vierde van de leden kunnen er tijdens het jaar één of meer buitengewone algemene vergaderingen gehouden worden, indien de vooropgestelde agendapunten gekend zijn.
Art.11. De bestuursraad vertegenwoordigt de vereniging tegenover derden. De bestuursleden kunnen geen persoonlijke verbintenissen voor de vereniging afsluiten.
Art.12. Om geldig te beraadslagen moeten er minstens de helft plus één van de bestuursraad aanwezig zijn. In geval van gelijkheid is de stem van de voorzitter beslissend. Bij afwezigheid van de voorzitter neemt de ondervoorzitter het voorzitterschap van de vergadering waar. Bij afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter wordt de vergadering voorgezeten door de secretaris en bij afwezigheid van de voorzitter, ondervoorzitter en secretaris wordt de functie waargenomen door het oudste aanwezig bestuurslid.
Art.13. De Senioren Rijkel zijn een vereniging met beperkte verantwoordelijkheid. Zij is enkel verbonden tot het maatschappelijke bezit van de Senioren Rijkel dat gevormd wordt door de bijdragen van de actieve en sympathiserende leden en door de toelage van de overheidsinstanties.
Art.14. Het bestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor gebeurlijke ongevallen van welke aard ook die zich tijdens de activiteiten voordoen. Hetzelfde geldt voor eventuele diefstal van persoonlijke bezittingen of geld.
Art.15. Het bestuur sluit een groepsverzekering af waarvan de modaliteiten zijn vermeld in een polis die door ieder lid kan worden ingekeken.
Art.16.
1. Aansluiten :
Om aan te sluiten moet men :
- zijn bijdrage als lid aan de vereniging betalen.
- zich houden aan de statuten, evenals aan het huishoudelijk reglement.
- kandidaat leden kunnen vrijblijvend aan 3 opeenvolgende activiteiten deelnemen waarna het bestuur zich akkoord verklaart met de aansluiting.
- De leeftijd van 50 jaar bereikt hebben.
2. Uitsluiten :
Kan uit de vereniging gesloten worden:
- een lid dat door zijn slecht gedrag de achting van de leden niet waardig is.
- een lid dat de werking en het doel van de vereniging tegenwerkt.
- ieder lid dat zich niet wil schikken naar de statuten en het huishoudelijk reglement, deze zal een aangetekend schrijven van het bestuur ontvangen waarin hij of zij verzocht wordt de vereniging te verlaten.
Art.17. In geval van ontbinding van de vereniging worden de resterende gelden en bezittingen volledig aan een goed doel in een bejaardeninstelling geschonken. Dit wordt beslist door de meerderheid van de actieve leden van het laatste jaar. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
Art.18. De bestuursraad vetegenwoordigt alle aangesloten leden en beslist over zaken welke in de huidige statuten niet vermeld worden. De statuten kunnen ten alle tijde door het bestuur aangepast worden en op de eerst volgende algemene vergadering bekend gemaakt worden. Indien het de leden aanbelangt wordt dit meegedeeld op de volgende activiteit.
Art.19. De statuten werden punt voor punt behandeld en goedgekeurd door de bestuursraad, voor dit doel speciaal bijeengeroepen op maandag 6 februari 2002, en aan alle leden meegedeeld en ter ondertekening voorgelegd op de buitengewone algemene vergadering van maandag 24 juni 2002.

27 september 2005 Herschikking van de bestuursfuncties.
Door verkiezingen zie PV 34-05 punt 3. Kenbaar gemaakt op 17 november 2005 aan algemene vergadering van alle leden. Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Lenaerts Julien, Schatbewaarder : Freson Jos. Overige bestuursleden : Pulinx Caroline, Sardons Jeanine, Lenaerts Lilia, Boffin Hilda, Surinx Roger, Diels Robert, Creten Clement, Meekers Roger.
26 januari 2010 Herschikking van bestuursfuncties.
Door verkiezing zie PV 60-10 punt 4. Kenbaar gemaakt op 4 maart 2010 via maandkalender mrt/apr-2010 aan alle leden.Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Lenaerts Julien, Schatbewaarder : Freson Jos. Overige bestuursleden: Helaers Celine, Pulinx Caroline, Sardons Jeanine, Lenaerts Lilia, Creten Clement, Vanheer Marleen, Henderix Jos.
28 november 2012 Herschikking van de bestuursfuncties.
Door mondeling ontslag van Helaers Celine en Creten Clement zie PV 77-12 deel 2 varia.
Kenbaar gemaakt aan de leden door voorzitter op nieuwjaarsreceptie van 3 januari 2013.
Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Lenaerts Julien, Schatbewaarder : Freson Jos. Overige bestuursleden: Pulinx Caroline, Sardons Jeanine, Lenaerts Lilia, Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Henderix Jos.
21 september 2016 Herschikking van de bestuursfuncties.
Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Lenaerts Julien, Schatbewaarder : Freson Jos. Overige bestuursleden: Pulinx Caroline, Sardons Jeanine, Lenaerts Lilia, Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Henderix Jos, Doucé Xavier, Wouters Irma.
25 januari 2017 Herschikking van de bestuursfuncties.
Na officieel ontslag van Jos Freson op de Algemene vergadering van 5 januari 2017 werd Xavier Doucé als enige kandidaat weerhouden voor de functie van schatbewaarder. Deze aanstelling werd bevestigd op de bestuursvergadering van 25 januari 2017 met unanimiteit van stemmen.
Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Lenaerts Julien, Schatbewaarder : Doucé Xavier. Overige bestuursleden: Pulinx Caroline, Sardons Jeanine, Lenaerts Lilia, Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Henderix Jos, Wouters Irma.
4 januari 2018 Herschikking van de bestuursfuncties.
Na officieel ontslag van Lilia Lenaerts en Jeanine Sardons op de algemeen vergadering van 4 januari 2018 werden de bestuursfuncties als volgt herschikt: Secretaris: Jos Henderix in plaats van Julien Lenarts. Nieuwe bestuursleden voorgedragen en verkozen : Jeanine Martens, Marcel Lesuisse, Viviane Pirlotte, Josse Corthouts en Benny Buntinx. De wijzigingen en aanstellingen van de bestuursleden werden bevestigd op de bestuursvergadering van 24 januari 2018 met unanimiteit van stemmen. Voorzitter : Thys Jeff, Ondervoorzitter : Hauffman Roger, Secretaris : Henderix Jos, Schatbewaarder : Doucé Xavier. Overige bestuursleden: Pulinx Caroline, Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Wouters Irma, Jeanine Martens, Marcel Lesuisse, Viviane Pirlotte, Josse Corthouts, Benny Buntinx.
26 juli 2022 Herschikking van de bestuursfuncties.
Wegens het overlijden van de ondervoorzitter Roger Hauffman werd tijdens de bestuursvergadering van 26 juli 2022 Marcel Lesuisse unaniem verkozen tot nieuwe ondervoorzitter. Viviane Pirlotte werd unaniem verkozen tot vervangend financieel medeondertekenaar van de financiële documenten bij de bank. Dit alles werd bevestigd en goedgekeurd op het verslag 130-22 door het voltallig bestuur.
Voorzitter: Thys Jeff, Ondervoorzitter: Marcel Lesuisse, Secretaris: Henderix Jos, Schatbewaarder: Doucé Xavier. Overige bestuursleden: Pulinx Caroline, Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Wouters Irma, Jeanine Martens, Viviane Pirlotte, Josse Corthouts, Benny Buntinx.
25 juli 2023 Herschikking van de bestuursfuncties.
Bij punt één op de bestuursvergadering meldt de voorzitter Jeff Thys dat bestuurslid Caroline Pulinx ontslag neemt uit het bestuur van Senioren Rijkel omwille van gezondheidsredenen. De aanwezige bestuursleden zijn hiermee unaniem akkoord en beschouwen dit ontslag als in orde. Het huidig bestuur zal verder werken met 11 (elf leden) en niet onmiddellijk voorzien in de vervanging van Caroline Pulinx.
Voorzitter: Thys Jeff, Ondervoorzitter: Marcel Lesuisse, Secretaris: Henderix Jos, Schatbewaarder: Doucé Xavier. Overige bestuursleden: Boffin Hilda, Vanheer Marleen, Wouters Irma, Jeanine Martens, Viviane Pirlotte, Josse Corthouts en Benny Buntinx.